Duitsland had een gigantische hoeveelheid geld geleend om de Eerste Wereldoorlog te kunnen financieren, in de veronderstelling dat het winnen van de oorlog genoeg herstelbetalingen van de Geallieerden op zou leveren om alle schulden af te kunnen betalen. Maar Duitsland verloor de oorlog en werd verplicht tot het betalen van 132 miljard goudmark. Om die schuld te kunnen aflossen besloot men de mark te devalueren en doelbewust de inflatie op te drijven door het bijdrukken van geld: de dagproductie van geld ging van 45 miljard Mark naar 75 miljard Mark. Miljoenen mensen zagen daardoor hun koopkracht en spaargelden in rook op gaan. De Duitse munteenheid werd op een gegeven moment zo waardeloos dat sommige burgers het gebruikte om hun kachels mee te stoken, want papiergeld was goedkoper dan hout. Die Duitse hyperinflatie heeft nog steeds gevolgen. Bij de oprichting van de Europese Centrale Bank heeft Duitsland geëist dat de hoofdtaak van de bank het bedwingen van inflatie zou worden, met de hyperinflatie van de jaren 1922-1923 in het achterhoofd. Hoeveel geld drukken ze eigenlijk bij voor het al jaren durende opkoopprogramma van staats- en bedrijfsobligaties? En hoeveel geld gaan ze nu drukken na de corona-crisis?


Over de kunstenaar:
Harmen de Hoop (1959) maakt anoniem interventies en acties in de openbare ruimte. Bekend zijn de basketbalvelden die hij op allerlei plekken in de stad schilderde, als een reflectie op strijdige belangen in de openbare ruimte, maar ook zijn 'staged events', waarin een jongetje zijn Mickey Mouse poppen bij het afval zet of een 'activist' een slang koopt in een dierenwinkel en vrijlaat 'in een passende omgeving'. Zijn werk activeert op poëtische wijze ons denken over de betekenis en het gebruik van de openbare ruimte. In zijn acties gaan spel en filosofische reflectie hand in hand.